Τρίτη, 21 Οκτωβρίου 2014

ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου
κ. Παργανά

κ. Πρόεδρε,
Σας παρακαλούμε να συμπεριλάβετε στην ημερήσια διάταξη της επόμενης συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, το παρακάτω θέμα:

ΘΕΜΑ: «Ζητήματα Λειτουργίας και αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής του Περιφερειακού Συμβουλίου»
Η παράταξή μας «Ήπειρος Ανατροπής» με επικεφαλής τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Όλγα Γεροβασίλη, από την ανάληψη των καθηκόντων της στις αρχές Σεπτέμβρη έχει εντοπίσει και αναδείξει στα Όργανα της Περιφέρειας, όπως και δημόσια, σοβαρά προβλήματα που άπτονται της λειτουργίας της Οικονομικής Επιτροπής, αλλά και προβλήματα που σχετίζονται με τις αποφάσεις αυτές καθ’ εαυτές της Οικονομικής Επιτροπής.
Υπέρβαση αρμοδιοτήτων από την Περιφερειακή Αρχή, έλλειψη επαρκούς και έγκαιρης ενημέρωσης των μελών της επιτροπής, πρακτικές της Περιφερειακής Αρχής που δημιουργούν εμπόδια στην απρόσκοπτη λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής και τελικά υφαίνουν ένα αδιαφανές και βαθιά αντιδημοκρατικό πλαίσιο που προσβάλλει τους Ηπειρώτες.
Αυτή η τακτική της Περιφερειακής Αρχής έρχεται σε αντίθεση με τη λαϊκή απαίτηση για ξερίζωμα των πρακτικών που με ευθύνη των κομμάτων που κυβέρνησαν, καθώς και των τοπικών τους παραγόντων, έφτασαν τη χώρα μας στο χείλος της καταστροφής και στο καθεστώς πλήρους υποτέλειας.
Πιο συγκεκριμένα, είναι αδιανόητο η συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής να γίνεται στο γραφείο του Περιφερειάρχη γύρω από ένα μικρό τραπέζι, που είναι αδύνατο να χρησιμοποιήσει κανείς το αρχείο του, λες και πρόκειται για θεωρητική σύσκεψη υπηρεσιακών παραγόντων.
Η συγκεκριμένη αίθουσα είναι τόσο μικρή, που δεν επιτρέπει στα μέλη της να ασκήσουν τα καθήκοντά τους με αξιοπρέπεια. Χαρακτηριστικό είναι ότι δε δίνεται πρακτικά η δυνατότητα στα μέλη της Επιτροπής ούτε να σημειώσουν κάτι προσωπικό ούτε να ανοίξουν τους φακέλους τους, ώστε να μπορέσουν να ελέγξουν τις εισηγήσεις της Περιφερειακής Αρχής.
Επίσης, η εμμονή του Περιφερειάρχη να γίνεται η συνεδρίαση στο μικρό του γραφείο εμποδίζει την παρακολούθηση των εργασιών της Επιτροπής ακόμα τόσο από τα αναπληρωματικά μέλη (για ευνόητους λόγους πλήρους ενημέρωσης) όσο και από τους απλούς πολίτες, που και δικαίωμα τους είναι, αλλά και η Περιφερειακή Αρχή θα έπρεπε να ενισχύει με κάθε τρόπο. Η τακτική αυτή αποτελεί σοβαρό δημοκρατικό παράπτωμα, εμποδίζει τον κοινωνικό έλεγχο των πεπραγμένων της Περιφερειακής Αρχής από τους πολίτες και δεν μπορεί να συνεχιστεί. Οι επικλήσεις και οι όρκοι στη δημοκρατία δεν μπορεί να μένουν μόνο στα χαρτιά ή να γίνονται μόνο προεκλογικά.
Θέματα που σχετίζονται άμεσα με το προηγούμενο είναι η κοινοποίηση της ημερήσιας διάταξης και των εισηγήσεων της Οικονομικής Επιτροπής μόνο δύο μέρες νωρίτερα από την ημέρα συνεδρίασης, η απουσία των υπηρεσιακών εισηγητών από τη συνεδρίαση της Επιτροπής, η μη δημόσια ανάγνωση των βασικών σημείων των εισηγήσεων, καθώς και η εισαγωγή πολλών θεμάτων την τελευταία στιγμή.
Η κοινοποίηση της ημερήσιας διάταξης μόλις δύο μέρες νωρίτερα από τη συνεδρίαση της Επιτροπής δεν επιτρέπει στα μέλη της να ασκήσουν με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τα καθήκοντα τους, τα οποία έχουν ορκιστεί να επιτελούν με γνώμονα το συμφέρον του λαού. Δε τους δίνεται η δυνατότητα να ασκήσουν τον πρέποντα έλεγχο, να εντοπίσουν προβληματικά σημεία των εισηγήσεων και να βοηθήσουν, ώστε να παρθεί η ορθότερη απόφαση για το συμφέρον των Ηπειρωτών. Ακόμα όμως και σε αυτές τις δύο μέρες η Περιφέρεια δημιουργεί προσκόμματα στην ενημέρωση των μελών της Επιτροπής.
Παράλληλα, σοβαρό θέμα διαφάνειας αποτελεί η απουσία των εισηγητών από τις αντίστοιχες υπηρεσίες της Περιφέρειας και η μη δημόσια ανάγνωση των βασικών σημείων των εισηγήσεων. Η τακτική αυτή έχει ως δυσάρεστη συνέπεια τα μέλη να μην μπορούν να ενημερωθούν για σημαντικές πλευρές των εισηγήσεων και για τη σκοπιμότητα ορισμένων επιλογών, με αποτέλεσμα η διαδικασία των συνεδριάσεων της Επιτροπής να έχει τυπικό-διαδικαστικό μόνο χαρακτήρα και ουσιαστικά να αποτελεί όργανο επικύρωσης προειλημμένων αποφάσεων.
Την απαράδεκτη αυτή κατάσταση επιδεινώνει η εισαγωγή πολλών θεμάτων την τελευταία στιγμή. Η δικαιολογία  για το δήθεν επείγον και έκτακτο χαρακτήρα κάποιων θεμάτων θα είχε βάση, αν περιοριζόταν σε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως δείχνει την αδυναμία της Περιφερειακής Αρχής να ασκήσει με σοβαρότητα και προγραμματισμό τα καθήκοντα για τα οποία την εξέλεξε ο λαός της Ηπείρου.
Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα δημοκρατίας και διαφάνειας στη λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής, με συνέπεια να δημιουργούνται οι συνθήκες για λήψη εσφαλμένων αποφάσεων, αποφάσεων που πλήττουν το δημόσιο συμφέρον, που εκπέμπουν την εικόνα ότι ευνοούν συγκεκριμένους επιχειρηματίες, που ενισχύουν το πελατειακό κράτος των κομμάτων που συγκυβερνούν μέσω των τοπικών τους «ανεξάρτητων» παραγόντων.
Άλλωστε, και η στάση της προηγούμενης περιφερειακής αξιωματικής αντιπολίτευσης στα θέματα αυτά, τα οποία ουσιαστικά δεν έθιξε τέσσερα ολόκληρα χρόνια, δείχνει την πλήρη και ουσιαστική ταύτιση του ΠΑΣΟΚ στις πρακτικές του πελατειακού κράτους και της αδιαφάνειας.
Οι παραπάνω εκτιμήσεις μας ενισχύονται από το γεγονός ότι η Περιφερειακή Αρχή αρνείται συστηματικά να προχωρήσει στην τήρηση μαγνητοφωνημένων πρακτικών. Το επιχείρημα του κόστους της απομαγνητοφώνησης δεν μπορεί να αποτελέσει πειστική δικαιολογία, καθώς μπορούν να αναζητηθούν πληθώρα οικονομικών και τεχνικών λύσεων. Αντίθετα, τις εκτιμήσεις μας επιβεβαιώνει η εκ των υστέρων συμπλήρωσή των πρακτικών με τυποποιημένες τοποθετήσεις ή με τοποθετήσεις που  δεν ακούγονται δημόσια στη συνεδρίαση της επιτροπής.
Όλα τα παραπάνω θίγουν την ουσία της διαφανούς λειτουργίας της επιτροπής του ουσιαστικού δημοσίου ελέγχου και δημιουργούν τις συνθήκες εκείνες που επιτρέπουν τη μη ορθολογική αξιοποίηση των πόρων.
Με τον ελληνικό λαό να υποφέρει, με χιλιάδες να έχουν αυτοκτονήσει, με εκατομμύρια Έλληνες να έχουν χάσει τη δουλειά τους, να στερούνται ακόμα και τα προς το ζην, με εκατοντάδες χιλιάδες να μη μπορούν να πληρώσουν τα στεγαστικά τους δάνεια, με εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίους να  αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις τους δε νομιμοποιείται κανείς να συνεχίζει να δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες που επιτρέπουν τη διαιώνιση των αιτιών που συντέλεσαν και έφτασαν αυτόν το λαό και αυτό τον τόπο σε αυτή την κατάσταση.
Και σε αυτό το σημείο ερχόμαστε στη βασικότερη πλευρά της λειτουργίας της Οικονομικής Επιτροπής, που δεν είναι άλλη από τις αποφάσεις της.
Το πρώτο θέμα που θεωρούμε σοβαρό είναι αυτό των απευθείας αναθέσεων. Θεωρούμε ότι η διαδικασία αυτή θα πρέπει να περιοριστεί στα άκρως απαραίτητα, να διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των επαγγελματιών και του δημοσίου ελέγχου μέσω δημοσιοποίησης των ονομάτων των αναδόχων. Ένας ολοκληρωμένος προγραμματισμός των έργων και των αναγκών της Περιφέρειας μπορεί να συμβάλει στην κατεύθυνση αυτή.
Ανάλογο με το προηγούμενο θέμα είναι αυτό που αφορά τη κάλυψη των νομικών αναγκών της Περιφέρειας και η εμμονή στη συνεργασία της Περιφερειακής Αρχής με συγκεκριμένο Νομικό Σύμβουλο της Αθήνας. Τα ποσά που διαθέτει η Περιφέρεια για το σκοπό αυτό δεν είναι αμελητέα για αυτό και απαιτείται πιο συνολική και οικονομικότερη προσέγγιση του θέματος. Σε οποιαδήποτε περίπτωση οι αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης όλων των νομικών καθώς και η συνεργασία με τους αντίστοιχους Δικηγορικούς Συλλόγους είναι πλευρές που θα πρέπει να υιοθετεί η πρακτική της Περιφέρειας.
Το επόμενο πρόβλημα που εντοπίζουμε σχετίζεται με την μη αποδεκτή από την παράταξή μας πρακτική της Περιφερειακής Αρχής στο θέμα της εκτέλεσης των δημόσιων έργων. Η Περιφερειακή Αρχή με σχετική ευκολία υιοθετεί την  πρακτική των συνεχών παρατάσεων και αναθεωρήσεων των δημόσιων έργων και των προϋπολογισμών τους, με αποτέλεσμα να πληρώνονται πανάκριβα αρκετά έργα. Οι αναθεωρήσεις των προϋπολογισμών των δημόσιων έργων σε ορισμένες περιπτώσεις εκμηδενίζουν και την όποια έκπτωση είχαν προσφέρει οι μειοδότες στο διαγωνισμό. Η πρακτική αυτή νοθεύει την ουσία του ανταγωνισμού στο όνομα του οποίου, κατά τα άλλα η Περιφερειακή Αρχή, ορκίζεται πίστη και προσήλωση. Ως παράταξη θεωρούμε ότι έργα που συνοδεύονται από σοβαρή αναθεώρηση προϋπολογισμού να παραπέμπονται για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο αναβαθμίζοντας έτσι και το ρόλο του.
Είναι γνωστό ότι η Περιφέρεια με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ενισχύει αρκετούς Δήμους. Χωρίς να είμαστε αντίθετοι στη βοήθεια της Περιφέρειας σε ειδικές περιπτώσεις αναγκών των Δήμων, παρόλο που δεν είναι ευθύνη και υποχρέωσή της, θεωρούμε ότι η διαφάνεια και η ισότιμη αντιμετώπιση όλων των Δήμων πρέπει να διέπει τέτοιου είδους ενέργειες. Δυστυχώς υπάρχουν ενδείξεις ότι η Περιφερειακή Αρχή δεν αντιλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο τα ζητήματα αυτά. Χαρακτηριστική περίπτωση η ενίσχυση του Δήμου Ζίτσας με 50.000 ευρώ την οποία θεωρούμε επιλεκτική και όχι διαφανή. Η Περιφερειακή Αρχή οφείλει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο κανόνων και κριτηρίων, μέσα από το οποίο θα ενισχύονται, στις ειδικές περιπτώσεις, όλοι οι δήμοι που έχουν ανάγκες και όχι επιλεκτικά κάποιοι.  Σε αντίθετη περίπτωση δημιουργείται εύλογα η υπόνοια ότι η ενίσχυση αξιοποιείται για τη δημιουργία πολιτικών και πελατειακών δεσμών της Περιφερειακής Αρχής με συγκεκριμένους Δήμους. Η συζήτηση τέτοιων θεμάτων στο Περιφερειακό Συμβούλιο διασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό τις παραπάνω αρχές το οποίο  και θα μπορούσε να εξετάζει τέτοιου είδους αιτήματα με διαφάνεια και ιεραρχώντας τις προτεραιότητες. Σε οποιαδήποτε περίπτωση θεωρούμε ότι οι δήμοι θα πρέπει να διεκδικήσουν τους πόρους που τους αναλογούν.  Στη κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να βρουν ουσιαστικό συμπαραστάτη το Περιφερειακό Συμβούλιο. Παράλληλα η Περιφέρεια θα πρέπει να αποφεύγει πρακτικές κατακερματισμού των πόρων και να εστιάσει την προσοχή της στην χρηματοδότηση και υλοποίηση ιδιαίτερης σημασίας αναπτυξιακού τύπου έργα.
Ένα σοβαρό ζήτημα που έχει ανακύψει επίσης από τις μέχρι τώρα παρεμβάσεις της Παράταξής μας έχει να κάνει με την πρακτική που ακολουθεί ο κ. Περιφερειάρχης στο θέμα της μίσθωσης ιδιωτικών μηχανημάτων για την αντιμετώπιση προβλημάτων βατότητας των δρόμων. Η μεταβίβαση του σχετικού δικαιώματος του Περιφερειακού Συμβουλίου στον Περιφερειάρχη φαίνεται να οδηγεί σε κατάχρηση του δικαιώματος αυτού κάτω από το μανδύα της συνεχούς επίκλησης έκτακτων αναγκών. Η πρακτική αυτή είναι ασύμφορη για το δημόσιο, και αδιαφανής. Η θέση της παράταξής μας είναι η αποφασιστική ενίσχυση του Δημόσιου Πυλώνα της Πολιτικής Προστασίας, ο δε ιδιωτικός τομέας να λειτουργεί επικουρικά. Για το σκοπό αυτό στην αρχή κάθε έτους θα πρέπει η Περιφερειακή Αρχή να προβαίνει σε πρόσκληση κατάθεσης προσφορών και διαθεσιμότητας  για την ανάθεση τέτοιων εργασιών σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών.
Το τελευταίο ζήτημα που ανέδειξε η περιφερειακή μας παράταξη «Ήπειρος Ανατροπής» έχει σχέση με την παρουσία συνοδών στα σχολικά λεωφορεία. Η παράταξή μας έχει δεχθεί πολλές καταγγελίες για την απουσία συνοδών από τα σχολικά λεωφορεία του ΚΤΕΛ κατά την περσινή σχολική χρονιά. Μετά την ανακίνηση του θέματος από την παράταξη μας είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι τις τελευταίες τρεις εβδομάδες εμφανίστηκαν ξαφνικά οι συνοδοί στα σχολικά λεωφορεία. Μετά από αυτό ανακύπτει ένα σοβαρό θέμα έλλειψης ελέγχου από τη μεριά της Περιφέρειας για το κατά πόσο τα χρήματα που δίνονται πηγαίνουν στο σκοπό για τον οποίο δίνονται. Εμείς ως παράταξη «Ήπειρος Ανατροπής» εκφράζοντας, κατά τη γνώμη μας, και το λαϊκό αίσθημα, ζητάμε από την Περιφερειακή Αρχή να ελέγξει τις καταγγελίες και να τεκμηριώσει κατά πόσο είναι βάσιμες ή όχι. Στο βαθμό που καταβλήθηκαν δημόσια κονδύλια για υπηρεσίες που δεν προσφέρθηκαν να απαιτήσει την επιστροφή των χρημάτων ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
Η Περιφερειακή Αρχή οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη της τις παρατηρήσεις που καταγράφουμε και να λάβει όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να προστατευθεί τόσο η δημοκρατική και απρόσκοπτη λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής και το δημόσιο συμφέρον μέσα από ουσιαστικό δημόσιο και υπηρεσιακό έλεγχο σε όλα τα έργα, σε όλες τις προμήθειες, σε όλες τις αναθέσεις.
Η παράταξη της «Ήπειρος Ανατροπής», δηλώνει ότι θα στηρίξει  οποιαδήποτε προσπάθεια της Περιφερειακής Αρχής κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση, ενώ θα μας βρει απέναντί της εάν βασικά θέματα που θίγουμε στην παρέμβαση αυτή δεν αντιμετωπιστούν ανάλογα.
Ως απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Προτείνουμε:
·         Συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου.
·         Μαγνητοφώνηση των πρακτικών των συνεδριάσεων της  Οικονομικής Επιτροπής.
·         Παρουσία των υπηρεσιακών εισηγητών και παρουσίαση των βασικών πλευρών των εισηγήσεων.
·         Κοινοποίηση της ΗΔ και των εισηγήσεων σύμφωνα με όσα ισχύουν  για το Περιφερειακό Συμβούλιο.
·         Περιορισμό των απευθείας αναθέσεων σε άκρως επείγουσες περιπτώσεις. Στις υπόλοιπες αναθέσεις να προηγείται σύντομη πρόσκληση κατάθεσης προσφορών η οποία θα αναρτάται στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας σε συγκεκριμένη θέση και γνωστή στους επαγγελματίες της Περιοχής.
·         Δέσμευση της Περιφερειακής Αρχής για την ανάληψη πρωτοβουλίας πρόβλεψης στον επόμενο προϋπολογισμό ενίσχυσης των δημόσιων υποδομών  της Πολιτικής Προστασίας.
·         Διαφανής πρόσκληση κατάθεσης προσφορών και δέσμευση διαθεσιμότητας των κατόχων μηχανημάτων για την συμμετοχή τους σε εργασίες αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών.
·         Η Περιφερειακή Αρχή να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διαπιστώσει την ισχύ των καταγγελιών για μη ύπαρξη συνοδών την προηγούμενη σχολική χρονιά (2013-2014) στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ. Να ενημερώσει μετά τις ενέργειες το Περιφερειακό Συμβούλιο.
·         Έργα που συνοδεύονται από σοβαρή αναθεώρηση προϋπολογισμού να παραπέμπονται για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
·         Οι έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις Δήμων για ειδικές ανάγκες να αποφασίζονται από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σας ευχαριστούμε
Ιωάννινα 20/10/2014
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι
Γεροβασίλη Όλγα
Τσίκαρης Βασίλειος
Μπασιούκας Κώστας
Πάϊκας Σπύρος
Γιολδάσης Βασίλειος
Ταπραντζή Τζένη
Γκούντας Κωνσταντίνος
Κωνής Δημήτριος
Πάνης Χαράλαμπος
Πάντος Παναγιώτης


Subscribe to RSS Feed