ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ
: Πρώτα απ' όλα θα πω ότι έχουμε καταθέσει δύο τροπολογίες στο εν λόγω σχέδιο νόμου. Η μια έχει να κάνει με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, αυτό το οποίο
έγινε το τελευταίο χρονικό διάστημα με την εξίσωση του πετρελαίου κίνησης με το πετρέλαιο θέρμανσης, να επανέλθει στα επίπεδα του 2011. Δεν θεωρούμε
επαρκή αυτά που είπε ο πρωθυπουργός για μείωση 30%.
Το δεύτερο έχει να κάνει, για δωρεάν φθηνότερο ρεύμα, ένα σχέδιο και μια πρόταση, την οποία κάναμε.
Κατ' αρχάς, κύριε Υπουργέ, χάρηκα, όταν άκουσα που είπατε «φωνάξτε με εδώ, να μιλήσουμε για τον ενεργειακό σχεδιασμό». Θα περίμενα από την πλευρά σας την ίδια ευαισθησία, όταν από τα τέλη του Φλεβάρη οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ζήτησαν, πριν ακόμη υπογράψετε τις εν λόγω συμβάσεις, που έγιναν τον Απρίλη του 2014, να έρθετε εδώ να κάνουμε μια εκτενή συζήτηση και πρώτα απ' όλα μια ενημέρωση, γιατί ο ελληνικός λαός, μέσω της Βουλής, πρέπει να γνωρίσει και μετά να προχωρήσετε στις υπογραφές.
Διαχρονική είναι η ασυνέπεια του Υπουργείου και διαχρονικές ευθύνες για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον τομέα αυτό.
Από τη διάλυση και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠ - ΕΚΥ μέχρι σήμερα, μεσολάβησαν τουλάχιστον δέκα χρόνια αδράνειας. Η επαναφορά του ενδιαφέροντος για την
ύπαρξη πετρελαιοπιθανών περιοχών στον ελληνικό χερσαίο και υποθαλάσσιο χώρο, σημαδεύτηκε από επανειλημμένες προσπάθειες στησίματος ιστοριών επιτυχίας,
το success story ουσιαστικά, στο οποίο εσείς, κύριε Υπουργέ, πρωταγωνιστείτε, όσο και στελέχη της μνημονιακής συγκυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ.
Η προσπάθεια να διατηρηθεί το success story είναι εμφανής τα τελευταία χρόνια, με τις ιστορίες για θησαυρούς, πακτωλούς υδρογονανθράκων, με
διαρροές απόρρητων εκθέσεων, υπερφίαλες εκτιμήσεις που στερούνται επιστημονικού ερείσματος και γίνεται συνέχεια μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού
της κοινής γνώμης από τα μνημόνια και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.
Θα προσθέσω φυσικά, πέραν του Πρωθυπουργού, που μίλησε το 2013 για τους υδρίτες, εσάς, που δηλώσατε πέρσι τον Ιούλιο για ίδρυση νέων πανεπιστημίων,
σχολών, από τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες, όταν αυτή τη στιγμή η χρηματοδότηση στα ΑΕΙ μειώνεται, κλείνουν σχολές, απολύονται διοικητικοί
υπάλληλοι.
Όσον αφορά το ν.4001/2011 που προέβλεπε το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις έρευνες, αυτός ο νόμος, σύμφωνα με τη δήλωση του τότε Υπουργού κ. Παπακωνσταντίνου, αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση. Ίσως αυτή η υποχρέωση να εξηγεί γιατί οι μόνες ρυθμίσεις του νόμου που εφαρμόστηκαν, ήταν εκείνες που συνέφεραν τις πετρελαϊκές εταιρείες, τη μείωση φορολογικού συντελεστή και την αύξηση της επιφάνειας των οικοπέδων. Ο νόμος αυτός προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου Ελεγκτικού Μηχανισμού μιας κρατικής εταιρείας, της ΕΔΕΥ, που μέχρι σήμερα ουσιαστικά παραμένει ανύπαρκτη, αναφέρθηκε και ο Εισηγητής μας, πέρυσι το 10/ 2013, όταν διορίστηκε μόνο ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος και ακόμη δεν έχει στελεχωθεί. Απ' την άλλη μεριά, βέβαια, χωρίς στελεχωμένη ή δημόσια ΕΔΕΥ, ουσιαστικά εσείς, αναθέτετε σε συμβούλους το θέμα της πρόσληψης συμβούλων για την έρευνα και αξιοποίηση. Χωρίς να είμαστε αντίθετοι σε αυτή τη λογική, ο ρόλος τους πρέπει να είναι συμβουλευτικός όταν υπάρχει αντίστοιχη δημόσια υπηρεσία.
Μιλάμε ουσιαστικά για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. Ποιες είναι οι εισηγήσεις της ΕΔΕΥ για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού; Οι κανονισμοί, οι
οδηγίες για το περιβάλλον, η ασφάλεια των εργαζομένων, ασφάλεια εγκαταστάσεων, όπως προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο; Μήπως όλες αυτές οι έξω θεσμικές
διαδικασίες με τις 17μελής επιτροπές στελεχών, οι προσωπικές συναντήσεις, ακόμα και οι δικές σας και εκπροσώπων του Υπουργείου σας με ενδιαφερόμενους
και η συνεχής απαξίωση του φορέα, είναι παράνομες; Αυτό θα φανεί στο μέλλον.
Μιλάμε για Συμβάσεις εφαρμοσμένης έρευνας σε δύο περιοχές θαλάσσιες και μία χερσαία. Είναι βέβαιο, ότι οι νέες έρευνες θα φέρουν στο φως περισσότερα στοιχεία για τη γεωλογία της περιοχής και τα πιθανά υπαρκτά κοιτάσματα. Για άλλες περιοχές, όπως αναφέρεται στη σχετική ιστοσελίδα του Υπουργείου, κατά τον α΄ γύρο παραχωρήσεων, είχαν σταματήσει λόγω τεχνικών δυσκολιών. Εδώ, θέλω να επαναφέρω το σοβαρό ζήτημα της έλλειψης ουσιαστικά, κατάλληλων Ελεγκτικών Μηχανισμών. Και στο συγκεκριμένο, να κάνω ένα ερώτημα στον κ. Υπουργό: Υπάρχουν ομάδες παρακολούθησης και ελέγχου στις εν λόγω παραχωρήσεις και στη διαδικασία; Υπάρχουν;
Το σοβαρό, βέβαια, θέμα το οποίο έχω να πω, είναι το θέμα της περιβαλλοντικής προστασίας. Μιλάμε για μια ΣΜΠΕ η οποία γράφτηκε το 2011, δημοσιεύθηκε το 2012, όμως η τεχνολογική εξέλιξη και η εμπλοκή της σύνταξης στη ΣΜΠΕ, νομίζω, και της Προέδρου της κυρίας Σταματάκη, δεν περιλαμβάνει μια σειρά ζητήματα. Αυτή τη στιγμή η χώρα μας, κι έχουμε κάνει ερωτήσεις, δεν έχει ενσωματώσει την Οδηγία 30/2013 της Ε.Ε., δεν έχει προχωρήσει στο πρωτόκολλο της Μαδρίτης, που υπογράφηκε το 1994 και αφορά την προστασία της Μεσογείου από ρύπανση, από εξορύξεις στην υφαλοκρηπίδα. Η απάντηση σε ερώτηση που κάναμε, είναι ότι υπάρχει μια επιτροπή στο υπουργείο η οποία ασχολείται για το θέμα. Εδώ θέλω να πω ότι από τις άλλες χώρες, πάλι με βάση την απάντηση από το Υπουργείο Εξωτερικών, μόνο η Κύπρος έχει προχωρήσει σε αυτό, η οποία όπως ξέρουμε, είναι σ' αυτή τη διαδικασία της εξόρυξης. Είναι ένα σοβαρό έλλειμμα αυτό. Και βέβαια, να μην πω για άλλα ζητήματα περιβαλλοντικά. Θα πρέπει να ανατεθεί σε δημόσιο φορέα, διαφορετικό από τους αρχικούς συντάξαντες η αναθεώρηση και η συμπλήρωση των ΣΜΠΕ. Για αυτό, βέβαια, προτείνουμε εμείς και το ΙΓΜΕ, το οποίο εσείς, φυσικά διαρκώς, απαξιώνετε σαν Υπουργείο και σαν πολιτική. Καθώς, και το Πανεπιστήμιο Αθηνών.Θα ήθελα να πω δύο ζητήματα. Οι ΜΠΕ, πρέπει να περιλαμβάνουν όλους τους κινδύνους από τα ατυχήματα και τις μεθόδους εξόρυξης, που τελικά, θα εφαρμοστούν. Πρέπει να υπάρχουν προβλέψεις για την επαγόμενη σεισμικότητα. Ο καθένας καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό, και όχι για τους μόνους κίνδυνους των σεισμών. Είναι ένα σοβαρό ζήτημα .
Επίσης, πρέπει να περιλαμβάνουν τις επιπτώσεις από την υπερεκμετάλλευση του σχετικού φυσικού αερίου (Associated Natural Gas) , και εδώ πρέπει να πω σε άλλες χώρες όπως Κατάρ, Νιγηρία κ.λπ., το σχηματιζόμενο φυσικό αέριο που δεν κρίνεται οικονομικά εκμεταλλεύσιμο, αφήνεται στην ατμόσφαιρα. Πρέπει να πούμε σε αυτό, ότι φεύγει μεθάνιο στην ατμόσφαιρα, αερίου του θερμοκηπίου, πολύ σοβαρό και σημαντική πηγή ανθρωπογενών εκπομπών μεθανίου είναι υπεύθυνες για το 40% των ανθρωπογενών εκπομπών (αερίων θερμοκηπίου, κλιματική αλλαγή). Δηλαδή, διεθνώς ετοιμάζονται νέες οδηγίες και κανονισμοί, οι οποίοι θα μιλάνε για δεσμεύσεις για τη ριζική μείωση των εκπομπών του μεθανίου, που θα περιλαμβάνουν τις εκμεταλλεύσεις εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Επίσης, δεν έχει συμπεριληφθεί στις Συμβάσεις ρήτρα αυτόματης προσαρμογής στις επιταγές νέων οδηγιών και κανονισμών για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας . Σ' αυτό, θα ήθελα να πω, ότι ναι μεν αναφέρονται στην Αιτιολογική Έκθεση, μέσα στις συμβάσεις τους, όμως, δεν αναφέρεται το συγκεκριμένο, όταν εμείς έχουμε συνείδηση σε ήσσονος σημασίας θέματα (αεροπορικές συνδέσεις χωρών), ανάγκη επικαιροποίησης κάθε φορά των όρων των περιβαλλοντικών σε σχέση με την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, και ό,τι Συμβάσεων διεθνώς υπογράφονται.
Θα ήθελα να κάνω ένα ερώτημα, και στον κ. Υπουργό και στην κύρια Σταματάκη, που αναφέρθηκε και Εισηγητικά. Στην περίπτωση εύρεσης αποθεμάτων μη συνδεδεμένου φυσικού αερίου (Non (Associated Natural Gas), ειδικά στις περιπτώσεις των χερσαίων τμημάτων, θα πρέπει να συμπεριληφθεί ο όρος «μη αξιοποίηση». Δηλαδή, τι έχετε να πείτε; Διότι αυτό καταλαβαίνουμε, αφορά και το σχιστολιθικό αέριο, που είναι ένα σοβαρό ζήτημα και θα ήθελα και από τον κ. Υπουργό μια δήλωση, μια δέσμευση σε σχέση με αυτό.
Επίσης, σε σχέση με τα δημόσια έσοδα, αναφέρθηκε και πριν, η μείωση από το 40% στο 25% της φορολόγησης, να πω, όμως, ότι σε άλλες χώρες, π.χ. στο
Ηνωμένο Βασίλειο το 2011, αύξανε το συντελεστή φορολογίας των εταιρειών εξόρυξης από σε 24% σε 32%, τη στιγμή που εμείς πάμε τόσο χαμηλά. Να αναφέρω,
ότι σε άλλες χώρες, γιατί κάποιος συνάδελφος Βουλευτής έκανε ερώτημα, ακόμα και η Συρία έχει 28,5%, η Αλγερία 38,5% και λοιπά.
Δεν μπορούμε να είμαστε αντίθετοι στην έρευνα και αξιοποίηση του ορυκτού μας πλούτου. Οι απόψεις αυτές για τα τεράστια κοιτάσματα που ακούμε, μόνο μνημονιακές επιλογές και «success story» πάνε να δημιουργήσουν. Θα «περάσουν», όπως φαίνεται και από τις Συμβάσεις, τουλάχιστον, οκτώ χρόνια για να μπορέσουμε να είμαστε και να ξέρουμε τι έχουμε και εάν θα προχωρήσουμε κι αυτό βέβαια είναι τι συμφέρει τη χώρα. Βέβαια, αυτό από την εν λόγω κυβέρνηση, δεν μπορεί να γίνει, προστασία του δημόσιου συμφέροντος, προστασία του περιβάλλοντος και των τοπικών κοινωνιών, αυτό μπορεί να γίνει μόνο από μια άλλη κυβέρνηση της Αριστεράς, και από άλλο αναπτυξιακό μοντέλο. Η αξιοποίηση, βέβαια, των κοιτασμάτων δεν μπορεί να καθυστερεί στην αξιοποίηση των ενεργειακών τεχνολογιών. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, τις ΑΠΕ, και την αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου.
Κλείνω με το εξής: Μην προχωρήσετε στην παραχώρηση των άλλων 23 οικοπέδων, όπως είπε και ο Εισηγητής μας. Τι συμβαίνει με την ΑΟΖ; Γιατί δεν έχει ανακηρυχθεί; Και μάλιστα, «επί του πιεστηρίου» την προηγούμενη βδομάδα, ο πρωθυπουργός της Αλβανίας έκανε συγκεκριμένες τοποθετήσεις σε σχέση με αυτά. Άρα, το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό έχει γεωπολιτικές διαστάσεις, θέματα εξωτερικής πολιτικής και να πω κάνοντας ένα ερώτημα: Στο νέο γύρο παραχωρήσεων προκηρύσσονται οικόπεδα, αν δεν κάνω λάθος διαψεύστε με κύριε Υπουργέ, χωρίς να υπάρχουν γεωγραφικές συντεταγμένες. Ισχύει αυτό; Έχει γίνει πουθενά αλλού αυτό;